Debata POLSKA TOLERANCJA w Tygodniku Powszechnym

Normal
0

21

false
false
false

PL
X-NONE
X-NONE

MicrosoftInternetExplorer4


/* Style Definitions */
table.MsoNormalTable
{mso-style-name:Standardowy;
mso-tstyle-rowband-size:0;
mso-tstyle-colband-size:0;
mso-style-noshow:yes;
mso-style-priority:99;
mso-style-qformat:yes;
mso-style-parent:””;
mso-padding-alt:0cm 5.4pt 0cm 5.4pt;
mso-para-margin-top:0cm;
mso-para-margin-right:0cm;
mso-para-margin-bottom:10.0pt;
mso-para-margin-left:0cm;
line-height:115%;
mso-pagination:widow-orphan;
font-size:11.0pt;
font-family:”Calibri”,”sans-serif”;
mso-ascii-font-family:Calibri;
mso-ascii-theme-font:minor-latin;
mso-fareast-font-family:”Times New Roman”;
mso-fareast-theme-font:minor-fareast;
mso-hansi-font-family:Calibri;
mso-hansi-theme-font:minor-latin;}

Debatę nad sensem pojęcia tolerancja rozpoczynają twórcy projektu „Polska Tolerancja” – portal Tezeusz we współpracy z Laboratorium WIĘZ” – pisze Ewa Kiedio w najnowszym numerze  „Tygodnika Powszechnego”.

„Jakie są granice tolerancji religijnej i światopoglądowej? Co jest dla Polaków najtrudniejsze w relacji do osób homoseksualnych? Czy możliwa jest tolerancja między zwolennikami i przeciwnikami aborcji? Dlaczego tak często sami katolicy, którzy statystycznie stanowią w Polsce większość, czują się nietolerowani, a nawet dyskryminowani? To tematy do dyskusji zaplanowanych od 6 września do 29 listopada w ramach projektu „Polska Tolerancja”, któremu patronuje „Tygodnik”. (…)


Debaty w ramach „Polskiej Tolerancji” mają dotyczyć 12 obszarów tematycznych. Obok spraw często omawianych, jak stosunek do mniejszości seksualnych czy ocena aborcji, mają pojawić się te, które w mediach znajdują znacznie mniejszy oddźwięk – tolerancja społeczna wobec niepełnosprawnych, ubogich i słabo wykształconych, wobec osób uzależnionych od alkoholu, narkotyków, hazardu czy tolerancja między mieszkańcami prowincji i metropolii.

 

 

W każdej z tych kwestii głos zabiorą autorzy reprezentujący różne, często zupełnie przeciwstawne opcje światopoglądowe. Ich teksty, które powstają jako odpowiedź na jednakowy zestaw pytań, będą zaprezentowane i dyskutowane na portalu www.tezeusz.pl oraz na łamach „Rzeczpospolitej”. Także Czytelnicy „Tygodnika” będą mogli m.in. na stronie ­ www.tygodnik.onet.pl dowiedzieć się o przebiegu przedsięwzięcia. Jako istotny element twórcy projektu postrzegają komentarze internautów m.in. na serwisach Facebook i Salon24. Obok wypowiedzi eksperckich będą one brane pod uwagę w podsumowaniach zamykających każdą z debat.

W pierwszej debacie, już 6 września, na temat źródeł i kondycji polskiej tolerancji wypowiedzą się Jan Hartman, o. Jan Kłoczowski, Tomasz Terlikowski i Magdalena Środa. Udział w kolejnych dyskusjach zapowiedzieli m.in. Jan Maria Rokita, Jadwiga Staniszkis, Adam Szostkiewicz, Kinga Dunin, ks. Andrzej Draguła, Paweł Milcarek i Mariusz Agnosiewicz.

– Zamiast równoległych, a całkowicie różnych od siebie monologów o tolerancji, zaproponowany jest tu autentyczny wielogłosowy dialog – podkreśla Zbigniew Nosowski, dyrektor programowy Laboratorium WIĘZI. – To poważna próba odzyskania pojęcia tolerancji, tak ważnego dla polskiej tradycji, które straciło jednak wspólne znaczenie, a tym samym wartość dla polskiego społeczeństwa. Dominowały ostatnio dwa nurty refleksji o tolerancji: z jednej strony skrajnie liberalne podejście w duchu „wszystko mi jedno”, z drugiej strony konserwatywna krytyka ideologii tolerancjonizmu.

– Kościół w Polsce jest kojarzony z nietolerancją i dyskryminacją mniejszości. To, że daje się wypychać z tak istotnych obszarów debaty, świadczy o słabości polskiej myśli katolickiej – twierdzi Andrzej Miszk. – Chcielibyśmy pokazać, że dla chrześcijan tolerancja jest głęboko zakorzeniona w pojęciu miłości bliźniego, caritas.”

 

 

Bardzo się cieszymy, że debaty POLSKA TOLERANCJA zyskują coraz szerszy oddźwięk w mediach.

"Tygodnik Powszechny" jako patron medialny debat będzie przez trzy miesiące relacjonował ich przebieg w wydaniu papierowym oraz internetowym.

Serdecznie zapraszamy do zabrania udziału w dyskusji, zarówno na portalu tezeusz.pl, jak i poprzez nasze konto na Facebooku.

 

 

Komentarz

Skomentuj

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

*

code