Tymoszenko w sms-ie

Moja dwunastolenia córka ostatnio przesłała mi sms-a – W radiu  mówią, że uwolnią Julię Tymoszenko. Jest to efekt rozmów na temat wydarzeń politycznych, które prowadzę z nią już od dawna. Zaczęło się, kiedy miała pięćvlat. Zapytała, dlaczego posłowie tak się kłócą, a w innych krajach nawet biją w sejmie (w relacjach telewizyjnych) .Wytłumaczyłam jej, że dzieci kłócą się podobnie o baloniki, a posłowie o to, ile np. ma być przedszkoli. Zaznaczam, że maluchy w tym wieku uwielbiają baloniki i aby je dostać, wiele są w stanie zrobić. Najlepszą lekcją historii dla dzieci są współczesne wydarzenia historyczne. Nie myślę o wpajaniu poglądów politycznych, ale o nauce procesów historycznych. 

Jak wytłumaczyć dziecku, które nie pamięta komunizmu, co to jest brak wolności i demokracji? Dlaczego ludzie są w stanie oddać życie za idee? Dlaczego przyznajemy, że czasami w starym systemie żyło się łatwiej, ale nie chcemy do niego wrócić? Ja byłam pokoleniem, które nie mogło zrozumieć, jak dziadkowie mogli brać ślub pod kulami i zdobywać z trudem podstawowe rzeczy takie jak mydło czy chleb. Nasze dzieci nie rozumieją, jak można było żyć bez kontaktu ze światem i możliwości wybierania towarów w sklepie. A krytykowanie polityków szeptem i przy zaufanych osobach uznałyby za manię prześladowczą. 
Wydarzenia na Ukrainie, tragiczne i zarazem dynamiczne pokazują, jaką ceną ludzie płacą za życie w reżimie. Mogą uzmysłowić młodemu człowiekowi, że są ważniejsze rzeczy od wygody, pieniędzy, kariery. A także to, że spokój i dobrobyt nie utrzymują się samoistnie, ale przez ludzką pracę i umiejętność myślenia w kategoriach pamięci historycznej.
 

Komentarze

  1. Jadzia

    wszystko w kolo sie kręci

    Wydarzenia na Ukrainie, tragiczne i zarazem dynamiczne pokazują, jaką ceną ludzie płacą za życie w reżimie. Mogą uzmysłowić młodemu człowiekowi, że są ważniejsze rzeczy od wygody, pieniędzy, kariery. A także to, że spokój i dobrobyt nie utrzymują się samoistnie, ale przez ludzką pracę i umiejętność myślenia w kategoriach pamięci historycznej. 

     

    Tyle tylko, że historia jeszcze nigdy nikogo nic nie nauczyła.  A za życie w reżimie ludzie placą ogromną cenę po to tylko,aby po wyzwoleniu z tego rezimu zwycięska opozycja stworzyła za jakiś czas własny reżim i postępowala tak jak poprzednicy.

    Owszem są wazniejsze rzeczy od wygody, pieniędzy i karier, ale gdy młodzi przestają byc młodzi i przezyją kilka takich zawieruch z identycznym koncem w tle – to jako dorośli chvą tylko spokoj i jaki-taki dobrobyt za jakąkolwiek cene.

     
    Odpowiedz
  2. Halina

    Myslenie

    Wydarzenia na Ukrainie, tragiczne i zarazem dynamiczne pokazują, jaką ceną ludzie płacą za życie w reżimie. Mogą uzmysłowić młodemu człowiekowi, że są ważniejsze rzeczy od wygody, pieniędzy, kariery. A także to, że spokój i dobrobyt nie utrzymują się samoistnie, ale przez ludzką pracę i umiejętność myślenia w kategoriach pamięci historycznej.

    To bardzo wazne, by nauczyc mlodych ludzi wlasciwego myslenia i pracy. Tym bardziej, gdy widzimy 12 letniego Jezusa, ktory w swiatyni zadaje nauczycielom nie tylko zadziwiajace na ten wiek madre pytania, ale tez sam udziela wyjatkowo bystrych odpowiedzi. Oprocz tego pomaga ojcu w zwyklych, codziennych czynnosciach. Moze warto uczyc tez dzieci jakie wartosci cenia Polacy na poczatku XXI w. i co z tego wynika dla naszych politycznych przekonan i zachowan. Moze warto poddawac ocenie rozne warunki, jako przyklady warunku udanego zycia. Z czasem, kiedy mlodziez nabywa starannego wyksztalcenia, rozwija swoja gietkosc poznawcza i rozszerza oraz multiplikuje perspektywe ujmowania swiata. Nabywa narzedzi i umiejetnosci do poznawania zroznicowania i zmiennosci rzeczywistosci, ktore pokazuja nieprzydatnosc stereotypow i ulatwiaja tolerancje. Zanika tez linearny poziom myslenia, przechodzac na poziom wyzszy- myslenia lateralnego badz systemowego. Wszelkie zdarzenia ujmowane sa wowczas wieloaspektowo, w szerszym kontekscie i z roznych perspektyw- nie tylko jako: przyczyna=skutek.

    Postawy polityczne dzieci, ksztaltuja sie nie tylko w czasie socjalizacji zamierzonej lub nie ze strony rodzicow, ale takze innych czynnikow socjalizujacych: szkoly, kontakty z rowiesnikami, mediow czy wlasnej aktywnosci pozaszkolnej. Kontekst kulturowy, historyczny i polityczny nadaje okreslony sens roznym innym aspektom ludzkiego funkcjonowania. Od tego zalezec bedzie styl uprawiania polityki, sposob funkcjonowania w konflikcie, stosunek do opozycji , sklonnosc do konformizmu, badz niezaleznosc od wlasnej grupy partyjnej. Zwracac tez nalezy, moim zdaniem, a nawet uczulac na takie postawy jak otwartosc-zamknietosc poznawcza, czyli poziom dogmatyzmu. Bowiem historia- niestety lubi sie powtarzac.

    Historia powtarza sie, poniewaz nikt nie sluchał za pierwszym razem. Jesli przyjrzymy sie poprzednim konfliktom, rychlo zauwazymy pewne prawidlowosci. Pierwsza i najwazniejsza to nasza nieustajaca, calkowita i automatyczna wiedza, kto jest dobry, a kto zly.

    Historii nie tworza wydarzenia, lecz reakcje i procesy. Musielibysmy zrozumiec proces, jaki ma miejsce, poznac jego geneze, przewidziec skutki. Dowiedziec sie, co doprowadzilo swiat do obecnego ksztaltu.

    http://konflikty.histmag.org/Zrodla-nienawisci.-Konflikty-etniczne-w-krajach-postkomunistycznych-Kosowo-Gruzja-Osetia…-2863

     
    Odpowiedz

Skomentuj

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

*

code