ZAŁĄCZNIK III
PRZYKŁADY METOD, KTÓRE MOGĄ POMÓC NAUCZYCIELOM W POSŁUGIWANIU SIĘ IGNACJANSKIM MODELEM WYCHOWANIA
Nb.: Te i inne metody wychowawcze zgodne z ignacjańską pedagogią będą wyjaśnione i zastosowane w programach kształcenia nauczycieli, które stanowią integralną część Projektu ignacjaóskiej pedagogii.
159. kontekst uczenia się
1. Uczeń: gotowość do wzrastania
a) Sytuacja ucznia: diagnoza czynników wpływających na gotowość ucznia do uczenia się i jego wzrastania w wymiarze fizycznym, umysłowym, psychologicznym, społeczno-politycznym, ekonomicznym i duchowym.
b) Styl uczenia się ucznia – jak planować skuteczne nauczanie.
c) Profil wzrostu ucznia – strategia wzrostu.
2. Społeczność
a) Odczytanie znaków czasu – niektóre narzędzia analizy społeczno-kulturowej.
3. Szkoła
a) Klimat szkoły – narzędzia oceny.
b) Program:formalny/nieformalny,
cel i rytm możliwości interdyscyplinarne,
ocenianie wartości programowych.c) Nauczanie zindywidualizowane.
d) Relacje panujące w kolegiach między administratorami, nauczycielami i personelem pomocniczym.
4. Nauczyciel – oczekiwania i rzeczywistość.
160. Doświadczenie
1. Prelekcja
a) ciągłość
b) organizatorzy kompetentni
c) jasne cele
d) elementy ludzkich czynników
e) historyczny kontekst studiowanego materiału
f) punkt widzenia – założenia autorów podręcznika
g) wzór studiów
2. Umiejętność pytania
3. Aktywność samego ucznia: notatki
4. Rozwiązywanie zagadnienia i uczenie się odkrywania
5. Wspólnotowe uczenie się
6. Tworzenie małych grup
7. Współzawodnictwo
8. Zakończenie lekcji
9. Pomaganie rówieśnikom
161. Refleksja
1. Doradzanie
2. Zeszyty uczniów
3. “Powtórka” wg stylu ignacjańskiego
4. Studium przypadków
5. Trudności, dyskusje, odgrywanie ról
6. Seminaria podsumowujące
162. Działanie
1. Projekty. Wyznaczanie zadań: dbanie o jakość
2. Doświadczenie w służbie
3. Opracowania i z nimi związane pytania
4. Planowanie i zastosowanie
5. Wybory zawodu
163. Ocenianie
1. Weryfikacja: dostępne alternatywy
2. Samoocena ucznia
3. Ocena różnych zachowań studenta
4. Rady i konferencje nauczycielskie
5. Pytania dla nauczycieli
6. Opracowanie profilów uczniów