czerwiec 2013r
.
Pedagogika katolicka to klasyczne wychowanie.
Pedagogia ładu społecznego i przyszłości .
Refleksje pedagogiczne do aktualności-teraźniejszości.
Statek i morze, fale, pogoda słoneczna. Wtem deszcz, burza, sztorm!
Nie dotykaj steru! Zerwana kotwica! Środek żywiołu i człowiek sam!
Jednostka nie jest samowystarczalna- w życiu doczesnym i wiecznym. System klasycznych wartości wychowania jest gwarantem ładu społecznego, jest bazą i jednocześnie energetycznym wsadem dla rozwoju i postępu. Tak to widzę jako pedagog.
Ten klasyczny system jest jednocześnie ochroną dla wartości najwyższych, w syntezie -Bóg, Honor, Ojczyzna. To pedagogia życia i dla Życia – naszego, twojego, mojego.
Rozwój to autentyczne dobro-w prawdzie i mądrości Bożej. Nigdy nie będzie dobra i mądrości w systemach niosących cele zła, eugeniczne, eutanazyjne, aborcyjne, destabilizujące klasyczne systemy wychowania- to dramatyczny brak odpowiedzialności wobec i za młode pokolenia.
Prawdy i Dobra nie było w założeniu i realizacji planu, celów II wojny światowej- przez tych, którzy ją sprokurowali. Pedagogika katolicka stoi na straży wartości uznanych, opierając się o klasyczne wzory, a tym samym chroni ludzkość przed chaosem aksjologicznym. Budując system, w którym tworzymy hierarchię wartości, ład, moralność, etykę, dajemy człowiekowi i społeczeństwu możliwość rozwoju i sens życia. Czerpiąc z kultury Europy, wspierając się o myśl wielkich filozofów starożytności, którzy ukazali potrzebę rozwoju duchowego człowieka, pogłębiamy sens naszego życia ( jednostkowo i we wspólnocie ) w aspekcie czasoprzestrzeni i transcendentnie.
Antyk dał światu prometeizm i filantropos, Stary Testament-Mojżesza i Dekalog od Boga. Wkład Ewangelii to wzór życia Chrystusa i Jego niepowtarzalny dar-miłosierdzie i caritas. W Dekalogu znajdujemy swoiste DNA ludzkości /dla ludzkości. Dobro wspólne wartości najwyższych, duchowych -wypracowanych przez tysiąclecia, w łączności z Ewangelią. Moim zdaniem to konstytutywne fundamenty dla istnienia człowieka.
Polska ziemia jest szczególnym świadkiem odpowiedzialności sprzeciwu złu. Mamy obowiązek wskazywać i rozwijać Dobro. Wspólne dobro, z wartości jak: patriotyzm, altruizm, miłosierdzie, mądrość, praca, szacunek dla Życia . Klasyka, tradycja, wychowanie-pedagogika katolicka, to swoista kotwica i zarazem ster, które pozwalają bezpiecznie płynąć-pozwalają tworzyć i tworzą wzory osobowe, struktury społeczne bogate w refleksję, odpowiedzialność, rozwagę, dalekomyślność, optymizm.
Taka pedagogia-pedagogika katolicka, może dać rozwój, przyszłość, chroniąc przed antykulturą, destrukcją, samozniszczeniem. Tylko trzeba chcieć, łączyć się i działać-jest PRZYSZŁOŚĆ.