Katecheza i „Archipelag Skarbów”.

Słuchając niżej wymienionej debaty usłyszałam Szymona Grzelaka, który prowadzi rewelacyjny program dla młodzieży (gimnazjum i ponadgimnazjalna) pod tą nazwą. Oto link http://www.program.archipelagskarbow.eu/doku.php Mówią o czystości, dojrzewaniu, wartościach, dają świetne świadectwa, filmy, zabawy, propozycje. Wszystko jest prowadzone na bazie etycznej{ aby skierować to do każdego ucznia},ale idealnie wpasowuje się w katechezę. Młodzież po kilka godzin słucha jak zaczarowana, dyskutuje, bawi się. REWELACJA!!!

Cała nazwa to:

Archipelag Skarbów – program profilaktyki zintegrowanej dla gimnazjalistów i szkół ponadgimnazjalnych

2 razy przedstawiano ich w telewizji w programie "MY WY, ONI".

Byli w naszej szkole już 2 razy(  jeżdżą po całej Polsce).Mieli spotkania z uczniami, rodzicami i nauczycielami. Poruszają problemy narkotyków, uzależnień, seksu, a przede wszystkim pokazują co jest najwazniejsze, za czym warto iść, jak sobie radzić w kłopotach. Naprawdę rewelacja.

Można ich zaprosić pisząc np program profilaktyczny. Wszystkie szczegóły sa na ich stronie.

Według mnie zaproszenie ich jest warte kazdego wysiłku i każdych pieniędzy. To jest to czego młodzieży w dzisiejszym zwariowanym świecie najbardziej potrzeba.

http://www.program.archipelagskarbow.eu/doku.php

I TO DZIAŁA A MY W SZKOLE POTEM KONTYNUUJEMY AKCJE.  Jeszcze je opiszę.

OTO ICH ZAKRES  CELÓW:

Zgodnie z założeniami modelu profilaktyki zintegrowanej program „Archipelag Skarbów” został tak opracowany, aby skutecznie zmieniał zachowania i postawy z szeregu obszarów problemowych jednocześnie. Oto zakres oddziaływania programu:

profilaktyka uzależnień:
– ograniczenie korzystania z alkoholu i narkotyków przez młodzież (ukazanie destrukcyjnego wpływu korzystania ze środków psychoaktywnych na proces zawiązywania znajomości, budowania przyjaźni i rozwój miłości; program nie stawia sobie za cel abstynencji od alkoholu przez całe życie jednak pokazuje kluczowe znaczenie unikania alkoholu i narkotyków w okresie dojrzewania, gdy sięganie po te substancje uniemożliwia uczenie się umiejętności radzenia sobie z samym sobą, własnymi trudnymi emocjami i światem relacji społecznych);
profilaktyka przemocy:
– ograniczenie natężenia przemocy rówieśniczej w formie fizycznej i słownej, a także przemocy o podtekście seksualnym;
– wzrost szacunku chłopców wobec dziewcząt i dziewcząt wobec samych siebie;
– ukazanie zachowań agresywnych, jako niedojrzałego sposobu radzenia sobie z emocjami.
wychowanie ku miłości i odpowiedzialności za swoją seksualność:
– wzbudzenie motywacji do pracy nad własnym rozwojem w sferze budowania dojrzałych więzi;
– ukazanie postaw i działań, które zwiększą szanse przeżycia prawdziwej, wiernej i trwałej miłości;
– podważenie obecnych w pop-kulturze silnie szkodliwych mitów na temat miłości i seksualności.
– przeciwdziałanie skutkom seksualizacji dziewcząt, w tym zjawisku „samo-uprzedmiotowienia” (patrz: APA, 20073)
profilaktyka ciąż nastolatek i profilaktyka HIV/AIDS:
– zmotywowanie młodzieży do utrzymania postawy wstrzemięźliwości seksualnej lub powrotu do tej postawy (jeśli chodzi o młodzież po inicjacji);
– poszerzenie wiedzy młodzieży na temat zakażeń przenoszonych drogą płciową i skutecznych metod zapobiegania im.
cele i efekty ogólnoprofilaktyczne:
– ukazanie znaczenia asertywności i trening zachowań asertywnych;
– wzmacnianie czynników chroniących w profilaktyce (więź z rodzicami, nauczycielami, identyfikacja z własnym systemem wartości – religijnym lub świeckim).

 

Skomentuj

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

*

code